Podrobnosti k semestrálním projektům

Všeobecné informace k semestrálním projektům v rámci bakalářské a magisterské etapy studia:

Semestrální projekt předchází závěrečné práci (BP, DP). Student(ka) si vybírá z témat, která jsou nabízena v rámci jeho/její studijního programu (např. KyR). Téma by si měl(a) vybrat takové, aby na něj snadno mohl(a) navázat ve své závěrečné práci. Pro lepší rozhodování je k dispozici seznam nabízených rámcových oblastí výzkumu dostupných na katedře měření. Do třetího výukového týdne (včetně) si student(ka) vyberte na stránkách FEL z aktuálně vypsaný témat semestrálních projektů. Projekty je možné třídit podle studijního programu, podle kateder (třeba projekt z katedry měření), nebo podle vedoucího.
Po rezervaci tématu student(ka) by měl(a) kontaktovat zadavatele, zda je projekt aktuální a volný. Dále se domluvit na konkrétním zadání i na dalších detailech. Někdy je postup opačný, student(ka) nejdříve kontaktuje vedoucího a až následně si rezervuje vybrané téma. Posledním krokem k úspěšnému zapsání semestrálního projektu je potvrzení rezervace vedoucím projektu (zadavatelem).
Může se stát, že se s nějakým studentem (studentkou) domluvíte na projektu mimo uvedený postup, to je v pořádku, ale i tak musíte jako vedoucí tento projekt vypsat do nabídky a student(ka) by se měl(a) přihlásit, neboť data ze systému se exportují pro další zpracování (Kometa). Má-li projekt externího zadavatele (např. firmu), je nutné vždy téma garantovat odborným vedoucím na FEL ČVUT, který za průběh projektu zodpovídá a komunikuje se všemi zúčastněnými stranami.
Po třetím/čtvrtém výukovém týdnu koordinátor katedry (Dr. Drábek) informuje všechny studenty (studentky), kteří mají téma na katedře měření o podrobnostech. Organizační pokyny pro semestrální projekty na katedře měření naleznete informace níže. Pokud student je z jiného studijního programu než KyR (Kybernetika a Robotika) je nutné se také řídit pokyny a požadavky z jiných studijních programů. Podle kódu uvedeného při registraci studenta (studentky) na tématu lze zjistit, jaký studijní program student(ka) studuje. Další informace lze nalézt níže na stránce.

Organizační pokyny pro semestrální projekty na katedře měření pro studenty programu KyR (před BP a DP):

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. V prvním týdnu zkouškového období proběhnou online závěrečné prezentace práce (nebo aspoň rozpracovaného stavu projektu). V 10 minutách se zhodnotí celková/dosavadní práce na projektu a jakých výsledků se (zatím) dosáhlo.
  4. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké podmínky musí ještě splnit (např. vytvoření dokumentace nad rámec výše uvedeného), aby od Vás dostali doporučení k udělení zápočtu. Tento bod se také řídí pokyny pro studenty z jiných studijních programů, než je KyR.
  5. Zápočet uděluje koordinátor katedry měření ve spolupráci s vedoucím semestrální práce a splněním předešlých bodů.

O přesném harmonogramu studenty bude informovat v daném semestru koordinátor semestrálních projektů na katedře měření.


Základní informace o jednotlivých předmětech, které se zabývají semestrálními projekty na FEL

Program Etapa Kód předmětu Kredity Zakončení Kontaktní osoba
KyR Magisterská B3MPROJ6 6 Zápočet

Drábek (měření),
Hlinovský (řízení),
Pošík (kybernetika)

Bakalářská B3BPROJ4 4 Zápočet
Magisterská B3MPROJ8 8 Zápočet
Bakalářská B3BPROJ5 5 Zápočet
OI Magisterská B4MSVP 6 Klasifikovaný
zápočet
J. Šebek (počítače)
Bakalářská B4BPROJ6 6 Zápočet J. Sloup (grafika a interakce)
EK Magisterská B2MPROJ6 6 Zápočet Podle specializací
Bakalářská B2BPROJ6 6 Klasifikovaný
zápočet
F. Rund (radioelektronika)
OES Bakalářská A8BPROJ2 2 Zápočet J. Sýkora (radioelektronika)
EEM Magisterská B1MPROJ a BD1MPROJ 5 Zápočet Podle specializací
Bakalářská B1BPROJ4 4 Zápočet Podle specializací
EECS Bakalářská BE5B99PRO 10 Zápočet Jandera J., Knápek J.

Pro zadavatele tématu – požadavky z jiných studijních programů:

Studenti jiných studijních programů na FEL mají různé požadavky na semestrální projekty, níže se pokusím sepsat jednotlivá pokyny pro dané programy. Stránka se bude průběžně doplňovat.

Program OI:

Semestrální projekty na programu OI se dělí podle studijní etapy studenta. V bakalářské etapě se jedná o předmět s kódem B4BPROJ6, který je zakončen zápočtem. V magisterské etapě se jedná o předmět s kódem B4MSVP, který je zakončen klasifikovaným zápočtem. Na oba předměty se vyplňuje posudek/formulář pro hodnocení vedoucím projektu (lze stáhnout níže). Upozornění: formulář je jednotný pro oba předměty. Všechny posudky se na konci semestru odevzdávají přes systém BRUTE koordinátorem katedry měření.

Strukturovaný posudek/formulář pro hodnocení projektů vedoucím lze stáhnout zde.

Bakalářská etapa:

Hlavní garantem bakalářského předmětu B4BPROJ6 je Ing. Jaroslav Sloup.

Magisterská etapa:

Hlavní garantem magisterské předmětu B4MSVP je Ing. Jiří Šebek.

Organizační pokyny pro semestrální projekty pro bakalářskou i magisterskou etapu:

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. V prvním týdnu zkouškového období proběhnou závěrečné prezentace práce (nebo aspoň rozpracovaného stavu projektu). V 10 minutách se zhodnotí celková/dosavadní práce na projektu a jakých výsledků se (zatím) dosáhlo. Závěrečnou prezentaci student(ka) nahraje pro archivaci do systému BRUTE do příslušného úkolu v předmětu B4BPROJ6/B4MSVP.
  4. Povinným výstupem je zpráva o semestrálním projektu (s rozsahem 10 stran). Zprávu pro archivaci student(ka) nahraje do systému BRUTE do příslušného úkolu v předmětu B4BPROJ6/B4MSVP.
  5. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké podmínky musí ještě splnit (např. vytvoření dokumentace nad rámec výše uvedeného).
  6. Vedoucí práce vypracuje posudek (viz výše) a zápočet/klasifikovaný zápočet uděluje ve spolupráci s koordinátor katedry měření a splněním předešlých bodů. 

Program EK:

Schvalování zadání témat pro bakalářský semestrální projekt externích kateder (např. katedra měření) řeší prof. Zvánovec (s asistencí Dr. Runda). U magisterských projektů řeší jednotlivé katedry podle specializace studenta (přehled garantů níže).

Bakalářská etapa:

Povinným výstupem je zpráva o semestrálním projektu (projekt), studenti EK se náležitosti k dané dokumentaci učí v předmětu TPS, který absolvují také v zimním semestru bakalářské etapy. V rámci předmětu TPS mají sepsat mini projekt, který je ideálně na stejné téma jako řeší semestrální projekt. Dokument má náležitosti bakalářky, ale má minimální rozsah, studenti EK zpracují jen nějakou malou část projektu, to "jádro" má jen pár stránek. Řeší tam hlavně formální náležitosti, tj. aby tam byla všechna prohlášení, abstrakty, typografie, citovali literaturu, byl správný formát, sazba vzorců a plovoucích objektů atd... Tj. studenti EK se nemohou vymlouvat, že neumí udělat rešerši, vysázet vzorec v LaTeXu, najít zdroje, správně ocitovat literaturu, nebo jaké i se píše ve slově měřicí a proč se nepíše tečka za viz. Nejpozději na začátku prosince by už měli vše z tohoto hlediska umět. Student si v rámci TPS připraví „šablonu“ práce i prezentace, a tu pak jen v rámci PROJ a BAP naplní obsahem.

Bakalářská etapa nemá specializaci, a tak je tento postup pro všechny stejný. Semestrální projekt s kódem B2BPROJ6 je zakončený klasifikovaným zápočtem, který zadavatel vkládá do webové aplikace na stránkách fakulty. V popisu daného tématu v sekci "Assigned students" u studenta se zadá "Edit supervisor evaluation" (tři svislé tečky) a následně se vyplní hodnocení (viz ukázkový obrázek níže) – povinná je klasifikace (A-F), vhodné je vložit i stručné hodnocení. Systém automaticky pošle v noci informaci zodpovědné osobě s žádostí o udělení známky do KOS.

Zadání hodnocení studenta ve webové aplikaci na stránkách fakulty

Organizační pokyny pro semestrální projekty pro bakalářskou etapu:

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. V prvním týdnu zkouškového období proběhnou online závěrečné prezentace práce (nebo aspoň rozpracovaného stavu projektu). V 10 minutách se zhodnotí celková/dosavadní práce na projektu a jakých výsledků se (zatím) dosáhlo.
  4. Povinným výstupem je zpráva o semestrálním projektu, formální náležitosti se studenti EK učí v samostatném předmětu. Zprávu pro archivaci posílá student koordinátorovi katedry měření.
  5. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké podmínky musí ještě splnit.
  6. Zápočet uděluje vedoucí semestrální práce (přes aplikaci, viz výše) ve spolupráci s koordinátor katedry měření a splněním předešlých bodů.

Magisterská etapa:

Na magisterském programu se podílí 8 specializací, kde každá specializace může mít jiné požadavky. Postupně bude doplňováno, podle potřeby. Téma projektů schvaluje garant, pokud nepověřil příslušného referenta. Semestrální projekt s kódem B2MPROJ6 je zakončen zápočtem, který se zapisuje opět do aplikace, v tomto případě se jedná o Z, tj. klasifikace A-F není nutná (ale je možná, stejně jako zhodnocení projektu).

Specializace:

  • Elektronika – garant je prof. Jakovenko, agenda Dr. Jirásek nebo Dr. Janíček
    • u této specializace platí stejné podmínky jako v bakalářské etapě, tj. vypracování závěrečné zprávy.
  • Audiovizuální technika a zpracování signálů, agenda Dr. Rund (garantem je prof. Páta)
    •  u této specializace platí stejné podmínky jako v bakalářské etapě, tj. vypracování závěrečné zprávy.
  • Fotonika – garant prof. Zvánovec, agenda Dr. Šístek, 13117
  • Komunikační sítě a Internet – garant doc. Boháč, agenda Dr. I. Pravda, 13132
  • Mobilní komunikace – garant doc. Bečvář, agenda Dr. I. Pravda, 13132
  • Rádiové komunikace a systémy – garant prof. Pechač, agenda Dr. Šístek, 13117
  • Technologie internetu věcí – garant doc. Vítek, agenda Dr. Rund, 13137
  • Komunikace a zpracování informace – garant prof. Sýkora, agenda Dr. Rund, 13137

Program OES:

Semestrální projekty na programu OES vede prof. Ing. Jan Sýkora, CSc., který ve spolupráci s radou programu určí termín a místo závěrečných prezentacích (viz organizační pokyny pro OES níže).

Organizační pokyny pro semestrální projekty pro program OES:

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. Typicky v posledním lednovém týdnu semestru proběhnou závěrečné prezentace práce. Prezentace se budou konat před radou programu OES a s přítomností vedoucího práce a koordinátora za katedru měření. Další podrobnosti se určí v druhé půlce semestru.
  4. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké podmínky musí ještě splnit (např. vytvoření dokumentace nad rámec výše uvedeného).
  5. Zápočet uděluje vedoucí semestrální práce ve spolupráci s koordinátor katedry měření a splněním předešlých bodů. Koordinátor kontaktuje prof. Sýkoru s žádostí o udělení zápočtu danému studentovi (studentce).

Program EEM:

Specializace Elektrotechnika a management

Zodpovědné osoby:
doc. Ing. Jiří Vašíček, CSc. (oficiální zadání témat BP a DP + kontrola témat) – vasicek [at] fel.cvut.cz
Ing. Jan Mikeš, Ph.D. (praktická stránka projektů) mikes.jan [at] fel.cvut.cz
Ing. Miroslav Vítek, CSc. (praktická stránka projektů)vitekm [at] fel.cvut.cz

Aby zadání odpovídalo studijnímu oboru 218 je nutné mít v zadání semestrálního projektu ekonomický bod – práce studenta (studentky) by měla mít nějaké ekonomické vyústění, tzn. např. umět vybrat ekonomicky optimální variantu z několika možných nebo sestavit podnikatelský záměr výroby a prodeje něčeho, či posoudit ekonomickou efektivnost nějaké dílčí inovace apod. Téma by se mělo vždy nějak týkat elektrotechniky nebo energetiky v širším slova smyslu.
Dále je nutné mít dohodnutého konzultanta z Katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd (13116) a jeho jméno vložit i do zadání projektu v systému na webu fakulty. Do popisu projektu je vhodné napsat, zda projekt může pokračovat bakalářskou/diplomovou prací.

Pokud by semestrální projekt pokračoval bakalářskou/diplomovou prací, tak podle směrnice děkana je externí vedoucí (např. z katedry měření) bakalářské/diplomové práce (BP/DP) povinen zaslat návrh zadání BP/DP (ne projektu) oborové katedře, která práci "zadává", a to nejpozději dva týdny před skončením zápisu do dalšího semestru (typicky letního). Nemusí se celé zadání BP/DP posílat, ale stačí, když vedoucí BP/DP vloží kompletní zadání do KOSu a pošle doc. Vašíčkovi informační emailem. Pan docent zadání zkontroluje v KOSu a pokud zadání vyhovuje, vedoucí katedry následně zadání podepíše. Pokud by to vedoucí neudělal, student si nemůže zapsat předmět. Chybí-li v zadání BPP/DP ekonomika (tady je mj. úloha konzultanta), nemůže se BP/DP "zadat", neboť takové zadání neodpovídá studijnímu oboru 218.

Organizační pokyny pro semestrální projekty pro program EEM – specializace Elektrotechnika a management:

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. V prvním nebo druhém týdnu zkouškového období (předběžně 18. 1. 2023) proběhnou závěrečné prezentace práce. Prezentace se budou konat před členy katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd a s přítomností vedoucího práce a koordinátora za katedru měření v konzultační místnosti JP:B-534.
  4. Ve středu v zápočtovém týdnu se odevzdává dokumentace k projektu ve dvou výtiscích (v kroužkové vazbě, cca 15-20 stran) na sekretariát katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd a zároveň elektronicky ve formátu PDF a Excelu na určené místo v Moodlu jako domácí úkol.
  5. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké další podmínky musí ještě splnit.
  6. Zápočet uděluje vedoucí semestrální práce ve spolupráci s koordinátor katedry měření a splněním předešlých bodů.

Program EECS:

Semestrální projekty na programu EECS vede Ing. Jan Jandera, Ph.D., který ve spolupráci s garantem předmětu prof. Ing. Tomáš Svoboda, Ph.D. určí termín a místo závěrečných prezentacích (viz organizační pokyny pro EECS níže).

Organizační pokyny pro semestrální projekty pro program EECS:

  1. Do třetího výukového týdne daného semestru si studenti vyberou a rezervují si na stránkách fakulty semestrální projekt.
  2. 7. až 8. výukovém týdnu proběhnou online prezentace průběžné práce studentů na vybraných projektech. Měli by mít splněno cca 50 % zadání projektu. Prezentace bude na 5 min a 5 snímků.
  3. Závěrečné prezentace práce se budou konat před ostatními studenty programu EECS v rámci výuky předmětu BE5B99PRO. Další podrobnosti se určí ve výuce předmětu během semestru.
  4. Povinným výstupem je zpráva o semestrálním projektu (s rozsahem 10 stran).
  5. Vedoucí práce sdělí studentovi (studentce), jaké podmínky musí ještě splnit (např. vytvoření dokumentace nad rámec výše uvedeného).
  6. Zápočet uděluje Dr. Jandera na základě prezentace v rámci předmětu a odevzdání požadované dokumentace.